Τα παιδιά μας θα γίνουν σερβιτόροι. Ε και; Χολέρα έχουν;

13-11-2014
 
Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to Delicious

Θυμάμαι πριν μερικούς μήνες, καθώς πέρναγα μπροστά από περίπτερο μαζί με τον Βρασίδα, ένα εξώφυλλο «πολιτικής» εφημερίδας με το κείμενο «Θέλουν να κάνουν τα παιδιά μας σερβιτόρους!». Επιχείρημα εδώ και 40 χρόνια αλλά σε διαφορετικό πλαίσιο κάθε φορά. Αυτή τη φορά ήταν για τη νεοσύστατη (τότε) τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας για την Α’ λυκείου. Ακούω τον Βρασίδα από δίπλα «σωστά τα λέει». Τον παίρνω στον κυνήγι επί της Σταδίου. Μας βλέπουν κάτι πλανόδιοι έμποροι, αρχίζουν να τρέχουν κι αυτοί πιο μπροστά. Δεν κατάλαβα γιατί.

lola

Όταν δεν άντεχα άλλο να τρέχω, σταμάτησα, έκανα ένα τσιγάρο και τον πήρα τηλέφωνο. «Τι λες ρε ηλίθιε;» του λέω, και μου απαντάει τα εξής :
«Μα ρε συ, αλλάζουν τις εξετάσεις και τώρα θα κόβονται περισσότεροι γιατί θα βάζουν κάτι παλούκια. Όλοι αυτοί θα παρατάνε το σχολείο, και μετά που θα βρουν δουλειά; Θα καταλήξουν σκουπιδιάρηδες, σερβιτόροι. Άσε που κάνανε πουστιά και ανεβάσανε την τράπεζα λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις και δεν προλάβανε τα παιδιά να λύσουν τα θέματα πριν πάνε να δώσουν. Ζορίζουν και τους καθηγητές έτσι που ήδη είναι ήρωες που πληρώνονται λίγα και είναι μόνιμα υπό το φόβο της διαθεσιμότητας. Όλο αυτό για τα φροντιστήρια το κάνουν. Για τα συμφέροντα.»

Τον ρωτάω λοιπόν αν ξέρει τι προβλέπεται σαν διαδικασία και μου λέει όχι. Οκ, τι θέματα έχει ανά μάθημα η τράπεζα και μου λέει πάλι όχι. Και τελευταία, τον ρωτάω αν το κάνουν για να γίνουν τα παιδιά μας σερβιτόροι ή το κάνουν για να εξυπηρετήσουν τα φροντιστήρια και παίρνω την αφοπλιστική απάντηση «Ε, δεν ξέρω. Που να ξέρω τι κάνουν αυτοί που κυβερνάνε, οι δωσίλογοι, οι πουλημένοι, οι προδ...». Ώπα, ώπα, χαλάρωσε και πρόσεξε.

pay-attention

1) Από την τράπεζα είναι τα μισά θέματα. Δύο, δηλαδή, βάζει ο καθηγητής και δύο μπαίνουν από την τράπεζα. Τα δύο της τράπεζας κληρώνονται το πρωί της εξέτασης σε κάθε σχολείο ξεχωριστά.
2) Τα θέματα ΔΕΝ είναι παλούκια. Είναι εφ’ όλης της ύλης και τα περισσότερα είναι βατά.
3) Η τράπεζα θεμάτων βοηθάει στο να αναγκάζονται οι καθηγητές να διδάσκουν όλη την ύλη, άκουσον άκουσον.
4) Υπάρχει όμως και ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο σε όλη τη διαδικασία. Εάν κληρωθεί θέμα το οποίο δεν το έχουν διδαχθεί οι μαθητές, μπορεί να γίνει αίτηση για κλήρωση εκ νέου επί τόπου. Μόνο ο καθηγητής όμως έχει δικαίωμα να κάνει αυτή την αίτηση. Για να γίνει σαφές, πρέπει ο καθηγητής να αναγνωρίσει ότι δεν έχει διδάξει κάποιο κομμάτι της ύλης το οποίο χρειάζεται για να λυθεί κάποιο θέμα. Yeah, right!

Να πούμε και μερικές ιστορίες από την περσινή σχολική χρονιά, μιας και έχω διάφορους γνωστούς στον εκπαιδευτικό χώρο. Πρώτα όμως να σε βάλω καλύτερα στο κλίμα. Η Α’ Λυκείου είναι αλλιώς γνωστή ως η-τάξη-που-δεν-μένεις-ποτέ. Αυτό δεν έχει να κάνει με κάποια τρομερή δουλειά που γίνεται πανελλαδικά σε αυτήν την τάξη και έτσι όλοι οι μαθητές αριστεύουν. Έχει να κάνει από τη μία, επειδή χρειαζόταν να έχεις γενικό μέσο όρο πάνω από 9,5 συνολικά. Το οποίο σημαίνει ότι και μέσο όρο 5 να έχεις στο τέλος σε κάποιο μάθημα (μιλάμε για 2 προφορικούς και έναν γραπτό), αρκεί να έχεις τουλάχιστον 14 μέσο όρο σε κάποιο άλλο και πέρασες. Για παράδειγμα, έχεις μ.ο. 5 στην άλγεβρα, το καβατζάρεις με ένα 15-16 μ.ο. στα αγγλικά και τσουπ! χέστηκες τι θα γράψεις στο τέλος άλγεβρα. Από την άλλη, πολλοί καθηγητές, περισσότεροι από όσους φαντάζεστε, απλά τα ξύνουν στο μάθημα όλη τη χρονιά, λένε 5 πράγματα κι αυτά με το ζόρι, δίνουν 10-15 ασκήσεις/θέματα λυμένα για ύλη για το τέλος «για να περάσουν μωρέ τα παιδιά, μην κοπούν».

Ταυτόχρονα με την τράπεζα άλλαξαν και οι προϋποθέσεις για τον προβιβασμό σε ό,τι αναφορά τους μέσους όρους. Θα πρέπει να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
α) Γ.Μ.Ο. από 10 και πάνω
β) Μεμονωμένα σε Ελληνική Γλώσσα και Μαθηματικά ο Γ.Μ.Ο. να είναι από 10 και πάνω
γ) Στα υπόλοιπα μαθήματα μεμονωμένα, ο Γ.Μ.Ο. τουλάχιστον από 8 και πάνω

Ιστορία I: Καθηγητής έλεγε στα παιδιά της τάξης του όλη τη χρονιά (όσο ακόμα δεν είχε επισημοποιηθεί η ύπαρξη της τράπεζας) «μην τα πιστεύετε αυτά, δεν θα ισχύσει η τράπεζα (ενημερωτική ανακοίνωση είχε υπάρξει από το Σεπτέμβριο του 2013). Δικά μας θέματα θα βάλουμε». Αυτό το έλεγε μέχρι και κυριολεκτικά 2 ώρες πριν ανακοινωθεί επίσημα η τράπεζα. Είχε σίγουρη πληροφορία προφανώς. Μετά «έβγαλε» την ύλη του μαθήματος του σε 2 μήνες. Yeah right, και πάλι.

Ιστορία II: (πολλοί καθηγητές σε πολλά σχολεία) Αφού ανακοινώθηκε η τράπεζα, έγιναν αναπληρώσεις μαθημάτων Σάββατα, Κυριακές, μέχρι και μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα. True story και αναρωτιέμαι γιατί άραγε;

Ιστορία III: Υπήρξαν τουλάχιστον 3 σχολεία (που να ξέρω) που δηλώσαν διαφορετικό πρόγραμμα εξετάσεων μαθημάτων στα παιδιά και διαφορετικό στο Υπουργείο. Στα παιδιά είπαν πρώτο μάθημα, το μάθημα επιλογής (που δεν είχε τράπεζα θεμάτων), δεύτερο γεωμετρία (για παράδειγμα), τρίτο νεοελληνική γλώσσα (για παράδειγμα) και πάει λέγοντας. Ταυτόχρονα στο Υπουργείο είχαν δηλώσει πρώτο τη γεωμετρία, δεύτερο τη νεοελληνική γλώσσα κ.ο.κ. αντίστοιχα βάζοντας τελευταίο το μάθημα επιλογής. Έτσι λοιπόν, δίνανε τα παιδιά το πρωί, γινόταν η κλήρωση παράλληλα του επόμενου μαθήματος, τους φέρνανε το απόγευμα και λύνανε τα κληρωμένα θέματα για την επόμενη εξέταση. Ναι, αυτό που μόλις διαβάσατε, ΕΓΙΝΕ!

Και τώρα που τελειώσαμε από τις λεπτομέρειες για να δούμε λίγο σφαιρικά το ζήτημα και τις αντιδράσεις. Η μία παπαριά που ακούστηκε αμέσως ήταν αυτό που είπε και ο Βρασίδας σχετικά με το πότε ανέβηκαν τα θέματα. Ε και; Δεν ήταν κάτι εκτός ύλης. Θα πρέπει να την έχουν διδάξει οι καθηγητές την ύλη, η οποία ανακοινώνεται συνήθως Ιούλιο για το επόμενο σχολικό έτος. Άρα υπάρχει τεράστια άνεση για να προγραμματιστεί η διδασκαλία, τουλάχιστον από έναν εκπαιδευτικό που γουστάρει να ασχοληθεί. Δεύτερη παπαριά, τα περί δυσκολίας των θεμάτων. Να αλλάξω τόνο και να επαναλάβω τον εαυτό μου : Παπάρια. Η τράπεζα θεμάτων είναι εδώ. Μπείτε να δείτε. Τα θέματα αυτά γίνονται παλούκια όταν δεν τα έχεις διδαχτεί. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση εξαρτάται απλά από το πόσο καλός μαθητής είσαι. Και εδώ είναι το ζουμί. Δεν είναι όλοι το ίδιο καλοί μαθητές, δεν είναι το ίδιο έξυπνοι, δεν ασχολούνται όλοι το ίδιο. Άρα, όσοι δεν είναι επαρκώς καλοί, θα πρέπει να μην περνάνε και την τάξη, ή πιο σωστά να επαναλάβουν την ίδια τάξη. Αν η επιθυμία είναι να περνάνε όλοι τότε ποιο το νόημα οποιασδήποτε εξεταστικής διαδικασίας; Επίσης, αν είναι να περνάνε όλοι, αλλά κάποιοι να έχουν κενά, τα οποία διογκώνονται μέχρι να φτάσουν στις Πανελλήνιες, τότε ποιο το νόημα των 3 ετών του Λυκείου; Αναρωτιέμαι, έχει γίνει κατανοητό ευρέως ότι το Λύκειο είναι ουσιαστικά ΜΙΑ ύλη, μοιρασμένη σε κομμάτια; Ότι οι εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ΔΕΝ αφορούν μεμονωμένα την ύλη της Γ’ Λυκείου; Τέλος, είναι παράλογες οι προϋποθέσεις σχετικά με τους μέσους όρους;

Αυτά του έλεγα του φίλτατου Βρασίδα και με κοίταγε σαν χάνος για κάνα μισάωρο. Μετά συνήλθε, ανέκτησε το θράσσος του και με ρώτησε «Και τότε ρε μεγάλε, αν είναι έτσι όπως τα λες, γιατί αντιδρούν όλοι;» Μα αγαπητέ μου Βρασίδα, για τον ίδιο διπλό λόγο που μόνιμα αντιδράνε όλοι. Αφενός, γιατί όταν θα πας να ξεβολέψεις τον Ελληναρά, αυτός θα αντιδράσει σαν μουλάρι που είναι. Αφετέρου διότι ισχύει ο Χρυσός Κανόνας που λέει ότι πρέπει ΠΑΝΤΑ να αντιδράμε σε Ο,ΤΙ κι αν αποφασίζει η κυβέρνηση. Απλά και δογματικά! Ειδικά στη τωρινή περίοδο.

dogmatismos

Όλα αυτά μου ήρθαν στο μυαλό γιατί πέτυχα αυτό το βίντεο

• Κοπελιά, σε μισώ γιατί έκανες τον Γεωργιάδη να έχει δίκιο. Καταλαβαίνω ότι είναι λίγοι που μπορούν να το κάνουν αυτό, αλλά δεν με νοιάζει.
• Επίσης σε μισώ γιατί έκανες και τον Πρετεντέρη να έχει δίκιο, κι όχι μόνο αυτό, αλλά σε «τσίμπησε» κιόλας.
• Τέλος, σε μισώ γιατί μεταμορφώθηκες σε ανακοίνωση του ΚΚΕ σε κάποιο σημείο.
• Αυτή διάδοχος του Τσίπρα, ο πιτσιρίκος διάδοχος του Πιτσιρίκου;

Οι εκπαιδευτικοί λοιπόν ζητάνε να καταργηθεί η τράπεζα θεμάτων, και να επιστρέψει το σύστημα με τους μέσους όρους όπως ίσχυε. Καταλαβαίνω, είναι απαράδεκτο να σου ζητάνε να κάνεις τη δουλειά για την οποία αμείβεσαι. Το ζω καθημερινά άλλωστε και η αλήθεια είναι ότι όντως έχω αγανακτήσει.

kathigitis

Και στο κάτω-κάτω, τι έχουν οι σερβιτόροι; Χολέρα;

xolera

ΥΓ: Από τα χειρότερα φαινόμενα είναι ο λαϊκισμός, και από τις χειρότερες μορφές λαϊκισμού είναι να λες ότι έχουμε Χούντα. Σε σχόλιο. Στο ίντερνετ. Σε άρθρο. On camera. Με την παρέα σου. Ελεύθερα εν πάσει περιπτώσει. Μπορείς ΕΛΕΥΘΕΡΑ να λες ότι έχουμε ΧΟΥΝΤΑ. Αυτοαναίρεση.